Focus
Les routes polaires: peu à gagner pour un grand dommage environnemental
Sans ignorer les impacts environnementaux et leurs conséquences économiques de premier ordre, cette Lettre examine l’effet qui peut être attendu de l’ouverture de ces nouvelles routes maritimes sur le commerce international et, ce faisant, sur l’économie mondiale. Seuls certains ports en bénéficieront plus que d’autres, notamment ceux situés au Nord de l’Europe et de l’Asie, qui gagneront en accessibilité relativement à ceux plus au Sud. Un gain infiniment petit quoi qu'il en soit au regard du dommage environnemental.
Jules Hugot & Camilo Umana Dajud >>>
|
publications
|
Edito
Faits & chiffres
The paper questions the impact of geographical indication labels on firm export competitiveness in the French cheese and cream industry. We use firm level data from the French custom and an original dataset of firms and products concerned by Protected Designations of Origin (PDO). Our estimations show that PDO labeling allows firms to increase their price by 11.5% on average. Moreover these products are perceived by consumers as products of better quality than non-PDO products. Regarding trade margins, while the effect on trade volume (the intensive margin of trade) is not significant, PDO labeling increases the probability of serving a foreign country (the extensive margin of trade). Our estimations show that exports of PDO products would increase by 11.4% if non-EU consumers value PDO label as much as EU consumers.
Sabine Duvaleix-Treguer, Charlotte Emlinger, Carl Gaigné & Karine Latouche >>>
|
Opinion
Rester informé
Votre avis nous interesse
ISSN: 1255-7072
Directeur de publication : Antoine Bouët
Rédacteur en chef : Dominique Pianelli
|