En avril dernier, la présidence turque du G20 lançait formellement le W20 – le « Women » 20, groupe ayant pour mission d’assurer l’ « empowerment » des femmes dans les sphères économiques au sens large et de porter ses messages aux leaders mondiaux au sein du G20. Une initiative à souligner à l’heure où la Turquie fait face à d’importantes difficultés politiques.
La publication par la Banque Centrale Européenne de son rapport annuel sur le rôle international de l’euro invite à prendre du champ par rapport à la frénésie collective qui s’est diffusée autour de la question grecque. Que nous enseigne ce nouvel opus ?
Il est temps de faire le point. Après une enfance (presque) paisible sous l’égide de son premier président, le Néerlandais Wim Duisemberg, la Banque centrale européenne (BCE) a traversé des épreuves qui ont trempé son caractère.
Billet du 20 avril 2015 Par Urszula Szczerbowicz, Natacha Valla
La BCE achètera mille milliards d’euros de titres de créance publics et privés d’ici septembre 2016. Ce programme d'assouplissement quantitatif pourrait faciliter le financement des projets d'investissement européens et des activités du secteur privé porteuses de croissance.
Billet du 24 mars 2015 Par Urszula Szczerbowicz, Natacha Valla
The ECB will purchase a monthly €60bn of private and public debt instruments between March 2015 and September 2016 – a total worth over €1 trillion. While the timing and size of purchases are known, there is more leeway than it seems in the way purchases are allocated to each category of assets.
Billet du 9 janvier 2015 Par Urszula Szczerbowicz, Natacha Valla
Instead of buying sovereign debt, the ECB could broaden further its purchases to include equity of all sorts. Fuelling an equity bubble is no worse than fuelling a bond one. It can be mitigated by intervening secretly and including non listed securities. Inhibitions to take risk should be lifted.
The long awaited Juncker Plan for investment in Europe has arrived a few weeks ago. Beyond the creation of a Strategic Fund, the Plan as a whole has disappointed: not adamant enough to eliminate the deep obstacles to cross-border investment, and opaque in generating the “List” of projects to be financed. Yet, even imperfectly, Europe has now done its homework.
European policymakers are currently busy addressing two issues: moribund investment and banks on extended sick leave. Some observers might be tempted to segregate these issues. While investment would be in the remit of States, the financial health of our economies would be under the responsibility of the ECB alone.
Some five years after the severe recession of 2009, private sector investment in Europe is still dangerously sluggish. And public investment has been cut further, reinforcing a long term downward trend. At a mere 2% of GDP, it has halved over thirty years.